مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مقالات کاربردی از سراسر وب

  • ۰
  • ۰

معرفی خواص چای سبز

چای برای ما ایرانیان ارزش زیادی دارد و روزانه گاهی اوقات تا چند استکان از آن را می‎نوشیم. اما در کنار چای سیاه باید از ارزش و خواص چای سبز یاد کنیم که فواید و ارزش زیادی در زمینه‎ های مختلف از جمله درمان امراض، تناسب اندام و شادابی بدن دارد.

تهیه چای سبز از جوانه ‎ها و گلبرگ‎ های تازه گیاه چای است. در فرآیند تولید آن سطح اکسایش بسیار کم است و انواع مختلفی از آن مانند چینی و ژاپنی دیده می‎شود. در این مطلب از مجله اینترنتی نومینا قصد داریم خواص چای سبز را به شما معرفی کنیم.

فواید چای سبز

مبارزه با سرطان

نوشیدن چای سبز به عنوان یکی از راه‎ های پیشگیری از سرطان یاد شده است ، چون این ماده غذایی آنتی اکسیدان ‎هایی دارد که تاثیرگذاری آن ‎ها به نسبت ویتامین C صد برابر بیشتر و در مقایسه با ویتامین E 25 برابر بیشتر است. در حالی که خود این دو ویتامین جزو آنتی اکسیدان ‎های مهم شناخته می‎شوند. یکی از برترین خواص چای سبز پیشگیری از انواع سرطان می باشد.

شادابی و طراوت

یکی از دلایلی که مصرف چای سبز توصیه می‎شود سرشار بودن از آنتی اکسیدان ‎ها به ویژه انواع موثر در حفظ شادابی و طراوت انسان است. آنتی اکسیدان‎ ها با خواص موثر خود جلوی پیری سلول‎ ها را می‎گیرند و شادابی پوست را حفظ می‎کنند. از فواید چای سبز شادابی و طراوت پوست است.

چای سبز و لاغری

مصرف چای سبز یکی از بهترین راه ‎ها برای مقابله با چاقی و پشت سر گذاشتن مشکل اضافه وزن است. باید آن را براساس برنامه ‎ریزی مصرف کنید و بهتر است از یک متخصص تغذیه در این مورد کمک بگیرید.

خواص چای سبز

زمان مناسب نوشیدن چای سبز برای کاهش وزن

اگر می‎ خواهید در رژیم غذایی مبارزه با چاقی خود چای سبز را قرار دهید بهتر است 2 ساعت بعد از خوردن غذا آن را مصرف کنید. نه تنها با این کار به جنگ اضافه وزن خود می‎ روید بلکه روی جذب آهن تاثیر منفی گذاشته نمی‎شود چون چای سبز مانند انواع سیاه آن می‎تواند مقدار آهن غذا که جذب بدن می‎شود را کم کند.

مقدار مناسب مصرف چای سبز برای لاغری

علاوه بر این باید با برنامه ‎ریزی چای سبز مصرف کنید، معمولا نوشیدن 3 تا 4 استکان چای سبز در روز می‎تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به اشتباه تصور نکنید نوشیدن زیاد آن می ‎تواند باعث افزایش سطح کالری‎ سوزی شود. در واقع اثرات منفی مصرف بیش از حد چای سبز تحریک پذیری زیاد پایانه ‎های عصبی، اختلال در دفع آب و الکترویت‎ های بدن است. در مصرف آن مانند چای سیاه افراط نکنید.

پوستی شاداب داشته باشید:

همانطور که در بالا اشاره کردیم چای سبز آنتی اکسیدان دارد که از سلول‎ های پوست در برابر صدمات به ویژه رادیکال‎ های آزاد جلوگیری می‎کند که از عوالم بروز سرطان پوست و آسیب به آن است. بنابراین با نوشیدن چای سبز پوستی شاداب مانند سلبریتی ‎های هالیوود داشته باشید! خاصیت چای سبز برای شادابی پوست و جوانی آن بسیار حائز اهمیت است و با مصرف روزانه 2 فنجان چای سبز از خواص بیشمار آن بهره مند شوید.

خواص چای سبز

کاهش سطح کلسترول مضر بدن:

از جمله سایر خواص چای سبز می‎توانیم به کاهش بارز مقدار کلسترول مضر خون اشاره کنیم. چای سبز مقدار کلسترول بد را کاهش و نوع خوب آن را افزایش می‎دهد. در نتیجه سطح کلسترول بد خون متعادل می‎شود و در جلوگیری از سکته قلبی و دیگر امراض قلبی و عروقی مفید است.

ارتقاء سطح سلامت دهان و دندان:

چای سبز می‎تواند یک مکمل برای سلامت دهان و دندان باشد. مصرف آن باکتری‎ های نامناسب داخل دهان و بوی بدن آن را از بین می‎برد. یکی از کاربردهای چای سبز در چین باستان به عنوان یک دارو خوشبو کننده دهان است که پیش از حضور در مراسم رسمی و تشریفات آن را می‎ نوشیدند.

استخوان‎ها و مفاصل محکم:

چای سبز سرشار از فلوراید و موثر در تقویت استخوان‎ ها و دوام مفاصل است. فلوراید یکی از مواد موثر در حفاظت از استخوان‎ ها و دندان ‎ها در برابر صدمات به ویژه پوسیدگی و پوکی است. تحقیقات نشان داده است مصرف چای سبز می‎تواند باعث کاهش ریسک ابتلا به ورم مفاصل، یکی از عوارض روماتیسم شود. چای سبز با متوقف ‎سازی عملکرد آنزیم‎ های مخرب و از بین برنده غضروف مفاصل با این بیماری مبارزه می‎کند.

خداحافظی با آلزایمر:

یکی دیگر از خواص چای سبز کمک به ارتقاء سطح فعالیت سلول‎ های مغز به ویژه قسمت‎ های مربوط به حافظه است، در نتیجه قدرت ذهن انسان را تقویت می‎کند و جلوی آلزایمر را می‎گیرد. علاوه بر این چای سبز مقدار استیل کولین داخل سلول ‎های مغز را کاهش می‎دهد و جلوی تخریب سلول‎ های مغزی و بروز آلزایمر را می‎گیرد.

مبارزه با بیماری‎های کبدی:

مصرف چای سبز رادیکال‎ های آزادی که به وسیله چربی ‎های داخل کبد به وجود می ‎آیند را از بین می‎برد. این خاصیت چای سبز در مبارزه با بیماری‎ های کبدی و همچنین جلوگیری از سرطان کبد مفید است.

خواص چای سبز

سایر خواص چای سبز عبارتند از:

  • کنترل عملکرد و مراقب از ساختار دیواره رگ ‎ها و جلوگیری از فشار خون بالا.

 

  • چای سبز ماده‎ ای به اسم کاتچین دارد که باکتری‎ های موثر در ایجاد مسمومیت غذایی یا سم تولیدی به وسیله این باکتری ‎ها را از بین می‎برد.

 

  • نوشیدن چای سبز یکی از راه‎ های کاهش قند خون است. با آن که برخی از پژوهشگران به افراد مسن مصرف این نوشیدنی را پیشنهاد می‎دهند ولی سایرین عقیده دارند نوشیدن آن در دوران جوانی قبل از رسیدن به دوران میانسالی باعث کنترل مقدار قند خون می‎شود.

 

  • چای سبز حاوی ویتامین C است که نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت نسبت به امراض گوناگون به ویژه بیماری‎ های فصلی مانند سرماخوردگی در فصل سرد و اسهال در فصل گرم و همچنین حساسیت‎ های فصل پاییز، ثابت شده است. چای سبز یکی از تجویز های طب سنتی چین برای افرادی است که همیشه مریض بودند.

 

  • متخصصان علوم تغذیه به افراد مبتلا به آسم یا افرادی که در محیط‎ هایی مانند کارخانه‎‌ های سیمان شاغل هستند نوشیدن این چای سبز را توصیه می‎کنند.

  • مصرف چای سبز یکی از راه‎ های پیشگیری از عفونت و تورم گوش است. اگر به چنین مشکلی مبتلا شدید نیز می‎توانید یک پارچه تمیز با اندکی چای سبز آغشته کنید و سپس گوش را با آن تمیز کنید تا مقداری از شدت تورم و عفونت آن کم کند. تکرار سه مرتبه این عمل در روز می‎تواند روند درمان زخم را سرعت بخشد.

 

  • در پایان باید بگوییم نوشیدن چای سبز آرامش خاصی به همراه در می ‎آورد و در یک بعدازظهر ابری می‎تواند هرگونه اضطراب و روحیه خرابی را برطرف کند.
  • ۹۸/۱۱/۲۴
  • علی حریرساز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی