مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مقالات کاربردی از سراسر وب

  • ۰
  • ۰

گیاهان سالم به لطف کود پتاسیم

هر موجود زنده ای به مواد مغذی نیاز دارد، به ویژه گیاهان. همچنین گل های شما در باغ. پتاسیم یکی از این مواد مغذی است. اگرچه به طور طبیعی در خاک به صورت سیلیکات پتاسیم وجود دارد، اما جذب آن برای گیاهان دشوار است. بنابراین، منبع اضافی پتاسیم ضروری است. به خصوص پس از زمستان های طولانی و سرد یا خشکسالی طولانی، گیاهان تشنه کود پتاسیم هستند.

چرا گیاهان به کودهای پتاسیم نیاز دارند؟

گیاهان در درجه اول به پتاسیم نیاز دارند تا بتوانند آب کافی جذب کنند. لازم نیست زیاد به این فکر کنید که وقتی آنها نمی توانند چه اتفاقی می افتد. درست است، هیچ گیاه سالمی بدون آب وجود ندارد. ابتدا برگ ها شل می شوند، سپس شروع به خشک شدن لبه ها می کنند و اگر کاری انجام نشود در نهایت می میرند. اگر کمبود پتاسیم وجود داشته باشد، مستعد ابتلا به بیماری ها و آفات نیز هستند. کمبود خاصی در خاک های آهکی و شنی مشاهده می شود. از طرف دیگر، اگر خاک غنی از هوموس باشد، کود پتاس را بهتر می توان ذخیره کرد.

کود پتاس بالا60درصد 5 لیتری شوک 

همانطور که قبلاً ذکر شد، گیاهان به ویژه پس از زمستان های سرد به پتاسیم نیاز دارند. اگر زمین دیگر یخ زده نیست، زمان مصرف مکمل پتاسیم فرا رسیده است. کود پتاسیم به صورت دانه ای به خاک داده می شود و به راحتی در آن کار می شود، به صورت مایع به آب آبیاری اضافه می شود یا حتی می توان آن را مستقیماً روی برگ های آسیب دیده استفاده کرد. کود مایع پتاسیم معمولاً برای گیاهان گلدانی استفاده می شود.

چه زمانی گیاهان به کود پتاسیم نیاز دارند؟

چند خط بالاتر نوشتیم که بعد از زمستان کود دهی کنید. این تنها در صورتی ضروری است که گیاهان شما علائم مناسب را نشان دهند. گیاهان جوان و تازه کاشته شده معمولاً نیازی به کود دادن به این سرعت ندارند، ذخایر کافی دارند. بهترین زمان برای استفاده از کود پتاسیم در باغ، پاییز است. به این ترتیب از همان ابتدا از کمبود پتاسیم جلوگیری می کنید، که در غیر این صورت ممکن است در زمستان رخ دهد.

اگر به گیاهان کود پتاسیم داده شود، بافت سلولی تقویت شده و آنزیم های گیاهی فعال می شوند. مقاومت بیشتر می شود، بیماری ها و آفات دست بدی دارند و آب بهتر جذب می شود. نتیجه: برگ ها و گل های جدید بهتر رشد می کنند.

چه چیز دیگری باید در مورد کودهای پتاسیم بدانید؟

کود پتاسیم را می توان به صورت آماده از فروشگاه های کشاورزی خریداری کرد. البته خودتان هم می توانید درست کنید. تنها چیزی که نیاز دارید پتاس و آب مقطر است. در هر لیتر آب حدود 100 تا 150 گرم پتاس وجود دارد. مخلوط کنید و هنگام آبیاری روی گیاهان بمالید.

گیاهانی که به مقدار زیادی پتاسیم نیاز دارند عمدتا در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. مهمتر از همه سیب زمینی، گوجه فرنگی، کدو سبز، هویج، کرفس و ازگیل است که به مقدار زیادی پتاسیم نیاز دارد.پتاسیم استفاده بهینه از آب را تضمین می کند و تنش خشکی را کاهش می دهد. این باعث افزایش پایداری گیاهان می شود و گوجه فرنگی و سایر میوه های خوشمزه را تضمین می کند. پتاسیم برای تشکیل ترکیبات قندی مهم مورد نیاز است و به انتقال آنها از برگ ها به سایر قسمت های گیاه کمک می کند.

کود پتاسیم می تواند به رشد سالم تر و انعطاف پذیری گیاهان کمک کند. در اینجا می توانید دریابید که در هنگام کود دادن پتاس به چه نکاتی باید توجه کنید و چگونه می توانید به راحتی خودتان کود طبیعی تولید کنید.

تامین پتاسیم کافی برای سلامت گیاه ضروری است. زیرا گیاهان برای رشد بافت سلولی سالم و توانایی جذب آب کافی به پتاسیم نیاز دارند. این تضمین می کند که آنها بهتر می توانند در برابر تأثیرات خارجی مانند گرما، خشکسالی، بیماری یا یخبندان مقاومت کنند. در مورد گیاهان میوه و سبزی، تامین کافی پتاسیم نیز عملکرد بالاتر محصول را تضمین می کند.پتاسیم نیز به صورت پیوندی در خاک یافت می شود. با این حال، گیاهان می توانند از این بسیار ضعیف استفاده کنند، زیرا آنها فقط می توانند ماده مغذی را به صورت محلول جذب کنند. بنابراین، ارائه کودهای پتاسیم اضافی به گیاهان منطقی است.

کود پتاسیم: چه زمانی و چه مقدار؟

اینکه چه مقدار کود پتاسیم نیاز دارید در درجه اول به کیفیت خاک شما بستگی دارد. به طور کلی، هر چه خاک هومیک تر باشد، مغذی تر است. خاکهای اسیدی، شنی و آهکی معمولاً پتاسیم کمتری دارند و اغلب نیاز به کوددهی دارند. شما می توانید با تجزیه و تحلیل خاک تعیین کنید که چند وقت یکبار و چقدر به کوددهی نیاز دارید. اگر متوجه شدید که خاک شما بیش از حد کوددهی شده است، نباید از کود پتاسیم استفاده کنید زیرا خاک هنوز بیش از مقدار کافی مواد مغذی ذخیره شده دارد.

زمان بندی نیز بسیار مهم است: بسیاری از گیاهان پس از ماه های سرد زمستان کمبود مواد مغذی کمی نشان می دهند و برای مرحله رشد بعدی به پتاسیم اضافی نیاز دارند. می توانید آنها را در بهار یا پاییز کود پتاس دهید تا گیاهان را برای یخبندان آینده آماده کنید و از کمبود آن جلوگیری کنید.به عنوان یک قاعده، گیاهان جوان نیازی به پتاسیم اضافی ندارند، زیرا به طور طبیعی هنوز مقادیر کافی از مواد مغذی را در خود دارند. با این حال، زمانی که این حافظه تمام شود، کمبودها می توانند به سرعت ایجاد شوند.

کود پتاس بالا60درصد 5 لیتری شوک 

این اولین بار در برگهای بیرونی قابل توجه است: آنها پژمرده و زرد می شوند، به خصوص در لبه ها و نوک. اگر به سرعت واکنش نشان دهید، گیاهان باید ظرف چند روز بهبود یابند.

با این حال، اگر پتاسیم دریافت نکنید، کمبود آن می تواند چندین عواقب داشته باشد:

  • گیاهان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ها می شوند.
  • ثبات نیز بدتر می شود.

محصولات برداشتی (محصولات میوه و سبزی) بیشتر مستعد سرمازدگی و خشکسالی هستند، طعم معطر کمتری دارند و زودتر پوسیدگی می‌کنند.
با این حال، در مصرف کود پتاسیم نباید زیاده روی کرد. پتاسیم بیش از حد منجر به اختلالات رشد و آسیب به ریشه می شود.

این گیاهان به کود پتاس نیاز دارند:

- گوجه فرنگیها
- سیب زمینیها
- چغندر قند
- خیارها
- کدو تنبل
- تره فرنگی
- کرفس
- درختان میوه
- انگور
- گل رز
- شمعدانی ها
- چمنزارها
- گیاهان سرپوشیده با قسمت های چوبی

  • ۰۲/۰۶/۰۶
  • علی حریرساز

پتاسیم

کود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی