مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مقالات کاربردی از سراسر وب

  • ۰
  • ۰

معرفی کود گوگرد

گوگرد موجود در کود گوگرد یک ماده مغذی است که نباید آن را بی اهمیت دانست. , در زراعت از آن برای قارچ کش هم استفاده میشود.زمانی که گوگرد نادیده گرفته شد، اکنون به عنوان یک ماده مغذی ضروری شناخته شده است. نمی توان آن را ساده تلقی کرد زیرا گاهی اوقات به اندازه نیتروژن مهم در نظر گرفته می شود.

چرا گوگرد موجود در کود گوگرد یک ماده مغذی مهم است؟

برخی از مهندسان کشاورزی اکنون گوگرد موجود در کود گوگرد را بعد از نیتروژن دومین ماده غذایی مهم می دانند. در واقع گوگرد یک ماده مغذی ضروری است و در فرآیندهای بیولوژیکی با نیتروژن ارتباط نزدیکی دارد و نیتروژن و گوگرد را باید به عنوان یک مجموعه جدانشدنی در نظر گرفت. گوگرد قبلاً به نقش ثانویه محدود می شد، زیرا عرضه گوگرد برای نیازهای محصول کافی بود، اما امروزه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت بهینه نیتروژن در نظر گرفته می شود.

گوگرد موجود در کود گوگرد در حال حاضر دومین ماده مغذی مهم در نظر گرفته می شود.

گوگرد عنصر سازنده حیات در زمین است. گوگرد در همه گیاهان وجود دارد و نقش مهمی در متابولیسم گیاه دارد. گوگرد برای تشکیل پروتئین های گیاهی، اسیدهای آمینه، ویتامین ها وآنزیم های مختلف ضروری است. بیشتر کودهای ترکیبی حاوی گوگرد حاوی نیتروژن نیز هستند که این دو ماده مغذی را به هم مرتبط می کند. گوگرد بخشی از آنزیم های مورد نیاز برای جذب نیتروژن است و کمبود گوگرد می تواند به طور جدی متابولیسم نیتروژن را مختل کند.

کمبود گوگرد اغلب نادیده گرفته می شود!

تا دهه 1370، کمبود گوگرد تقریباً هرگز نگران کننده نبود. از زمان انقلاب صنعتی، انتشار دی اکسید گوگرد از تولید به طور خودکار مقادیر کافی گوگرد را برای رشد محصول تامین کرده است.مقررات زیست محیطی اخیر و ظهور سوخت های کم گوگرد باعث کاهش چشمگیر انتشار گوگرد شده است. در عین حال، تقاضا برای عملکرد و کیفیت بالا میزان گوگرد بازیافتی از خاک توسط محصولات را افزایش داده است.

کود گوگرد مایع شوک 5 لیتری

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

تشخیص علائم کمبود گوگرد اغلب ازعلائم کمبود نیتروژن دشوار است. علائم کمبود گوگرد همچنین شامل زرد شدن برگ های جوان در نتیجه تولید ناکافی کلروفیل است. کمبود گوگرد به طور کلی رشد را کاهش می دهد. کاهش پنجه در محصولات غلات. در کلزا رنگ گل خراب می شود و برگ ها انحراف می یابند. در بیشتر موارد، پس از ظاهر شدن علائم کمبود گوگرد، برای انجام اقدامات بسیار دیر است. کمبود گوگرد بسیار بیشتر از آنچه که دیده می شود، مورد توجه قرار نمی گیرد.

کمبود گوگرد چمن (سمت راست)

کمبود گوگرد گندم - یک علامت معمول کمبود گوگرد است که در آن تولید ناکافی کلروفیل منجر به رنگ پریدگی کلی برگ و رشد ضعیف می شود.

گوگرد در خاک از کجا می آید؟

چرخه گوگرد در خاک شباهت های زیادی به چرخه نیتروژن دارد. گوگرد به اشکال مختلف در خاک وجود دارد، اما بیشتر آن بلافاصله توسط محصولات جذب نمی شود و تنها بخش کوچکی بلافاصله جذب و مورد استفاده محصولات کشاورزی قرار می گیرد. بیشتر مابقی باید از طریق یک فرآیند تبدیلی طی شود تا توسط محصول جذب شود.

منبع گوگرد

همه گوگردهای موجود در خاک به اشکال مختلف مانند گوگرد تامین شده از دنیای طبیعی مانند جو و آتشفشان ها، گوگرد موجود در کودهای آلی مانند کمپوست کود دامی و گوگرد موجود در کودهای شیمیایی وجود دارد، اما گیاهان آن را جذب می کنند. برای انجام این کار، در نهایت باید به شکل یون سولفات باشد. لقاح مستقیم به شکل یون سولفات می تواند از تلفات جلوگیری کند.

خروج گوگرد

گوگرد در خاک مانند نیتروژن تغییر می کند. مانند یون های نیترات، یون های سولفات به سختی در خاک تثبیت می شوند و تمایل به بیرون ریختن دارند. بنابراین، به عنوان یک استراتژی برای کوددهی گوگرد، استفاده از گوگرد در زمانی که محصول به گوگرد نیاز دارد، مطابق با رشد محصول اهمیت دارد. کوددهی گوگردی در مرحله رشد محصول بیشترین تأثیر را دارد.

گیاهان به چه مقدار گوگرد نیاز دارند؟

محصولات مختلف نیاز به گوگرد متفاوتی دارند. برای برخی از محصولات، گوگرد موجود در خاک کافی است، اما برخی از محصولات بدون کوددهی مناسب گوگردی ممکن است از نظر کیفیت و عملکرد دچار افت شدید شوند. لقاح گوگرد اغلب حدس و گمان است.

نیازهای گوگرد محصول

برخی از محصولات به گوگرد بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند. به طور کلی، محصولات با نیاز به گوگرد بیشتر مستعد کمبود هستند.

دینامیک جذب گوگرد در محصولات زراعی

مقدار کل (انباشت) گوگرد جذب شده توسط محصولات فقط یک جنبه از نیاز گوگرد است. همچنین دانستن دینامیک جذب گوگرد توسط محصولات زراعی بسیار مهم است. محصولات با دوره رشد رویشی کوتاه به مقادیر زیادی گوگرد در مدت زمان کوتاه نیاز دارند. محصولات زراعی با دوره رشد رویشی طولانی تری زمان بیشتری برای جذب گوگرد از خاک دارند و در نتیجه کمتر به کود وابسته هستند.

تجزیه و تحلیل خاک

همانند نیتروژن، نمونه برداری و تجزیه و تحلیل خاک می تواند برای تعیین مقدار واقعی گوگرد موجود در خاک انجام شود. با این حال، مقدار اندازه گیری شده در تجزیه و تحلیل خاک توسط محصولات جذب می شود، معدنی می شود، در اثر عملکرد مویرگی و روان آب و غیره از بین می رود و در عمل به سرعت تغییر می کند. بنابراین، نتایج تجزیه و تحلیل خاک چندان آموزنده نیست.

تجزیه و تحلیل بافت برای تعیین غلظت گوگرد در ماده خشک شاخص قابل اعتماد تری برای کمبود گوگرد نسبت به تجزیه خاک است. در حالت ایده‌آل، محتوای گوگرد عموماً باید بالای 0.3 درصد ماده خشک برای بیشتر محصولات زراعی و بالای 0.45 درصد برای کلزا باشد. با توجه به همبستگی نزدیک بین نیتروژن و گوگرد، اندازه گیری نسبت N (نیتروژن) S (گوگرد) رایج ترین راه برای تشخیص کمبود گوگرد است.

مقدار توصیه شده گوگرد

توصیه های گوگرد بسته به عوامل و شرایط بسیار متفاوت خواهد بود. در هنگام استفاده از کمپوست نیز باید یک برنامه مدیریت تغذیه کامل اجرا شود. کودهای مختلف مواد اولیه و روش های تولید متفاوتی دارند، بنابراین انتخاب محصول مناسب برای جلوگیری از سازش مهم است. سه نکته مهم که باید به خاطر داشته باشید که در مورد سایر مواد مغذی به جز گوگرد کاربرد دارند عبارتند از: منبع کود مناسب، زمان مناسب برای کود دادن.

منبع کود مناسب

گیاهان به گوگرد به شکل یون سولفات نیاز دارند. این تنها شکل گوگردی است که می تواند توسط ریشه جذب شود و در داخل گیاه استفاده شود. گیاهان نمی توانند گوگرد عنصری را به شکل گوگرد جذب کنند و تنها پس از تبدیل شدن آن توسط میکرو ارگانیسم های خاک به یون سولفات می توانند آن را جذب کنند.روزها تا هفته ها طول می کشد. در مورد نیتروژن، بیشتر محصولات زراعی نیتروژن را به شکل نیترات ترجیح می دهند. شکل نیترات، فرمی است که به راحتی توسط گیاهان جذب می شود. نیتروژن حتی در حالت آمونیاک نیز جذب می شود، اما سرعت جذب کمتر از حالت نیترات است و تبدیل از حالت آمونیاک به حالت نیترات، جذب را تسهیل می کند. با در نظر گرفتن اوره به عنوان مثال، مقدار نیتروژن به 46٪ می رسد، اما محصولات زراعی نمی توانند اوره را جذب کنند. اوره نیاز به فرآیند تبدیل میکروارگانیسم های خاک از نیتروژن آمونیاکی به نیتروژن نیترات دارد، شکلی که می تواند توسط محصولات جذب شود.

کود گوگرد شوک 1لیتری 

اگر می خواهید محصولاتتان مواد مغذی را به طور موثر جذب کنند و فوراً واکنش نشان دهند، عاقلانه است که کودی را انتخاب کنید که حاوی گوگرد به شکل یون سولفات و درصد بالایی از نیتروژن به شکل یون نیترات باشد. کودهای گوگردی مبتنی بر سولفات آمونیوم لزوماً دارای نسبت بالایی از نیتروژن آمونیاک هستند. بیشتر کودهای نیتروژنی یارا بر پایه نیترات هستند و بنابراین حاوی گوگرد به عنوان سولفات کلسیم هستند. بسیار محلول است، بنابراین به سرعت به ریشه گیاه می رسد.

زمان مناسب لقاح

وقتی نوبت به زمان بندی می رسد، پیام کلیدی این است که "کمی" با گوگرد کوددهی کنید. این کار از تمام مشکلات ناشی از استفاده از تمام گوگرد در یک برنامه در اوایل فصل جلوگیری می کند. روش لقاح "سبک و مکرر" خطر رواناب را کاهش می دهد و امکان جذب گوگرد را در صورت نیاز در دوره های رشد سریع فراهم می کند. گوگرد دارای خاصیت اتصال به بافت قدیمی بدن گیاه و غیرفعال کردن آن است و حرکت در داخل بدن را غیرممکن می کند. همچنین از خطر فعل و انفعالات با سایر مواد مغذی مانند مولیبدن جلوگیری می کند. برای دستیابی به این هدف، کودهایی با نسبت N (نیتروژن): S (گوگرد) مناسب که با نیازهای غذایی محصول مطابقت دارند باید انتخاب شوند.

مقدار مناسب استفاده از کود گوگرد

در نهایت، حتی اگر به نکات بالا توجه کنید، اگر کود BB را انتخاب کنید که ترکیبی از مواد مغذی است، مواد مغذی جداگانه جدا شده و در مزرعه در حالتی که مواد مغذی مغذی هستند استفاده می شود. کار سخت هدر خواهد رفت. علاوه بر این، کودهای BB این عیب را دارند که مواد مغذی خاص به طور ناموزون در مناطق خاص توزیع می شوند، به ویژه در هنگام استفاده از سمپاشی مکانیکی، زیرا جرم ظاهری هر یک از عناصر غذایی متفاوت است. برای جلوگیری از این مشکلات، یک کود شیمیایی مرکب مانند کمپلکس یارامیلا را انتخاب کنید که حاوی تمام مواد مغذی در تمام دانه ها باشد و جدایی و سوگیری عناصر غذایی را از بین ببرید تا همه مواد غذایی به طور یکنواخت در سطح مزرعه اعمال شوند.

خرید و قیمت کود گوگرد

برای خرید انواع کود گوگرد می توانید از بخش بالای همین صفحه محصولات متنوع در بسته بندی های 1 لیتری ، 5 لیتری و  لیتری را مشاهده و اقدام به خرید کود گوگرد نمایید. همچنین قیمت کود گوگرد در بالای صفحه قابل مشاهده است.

منبع : آل کیوان

  • ۰۲/۰۶/۱۸
  • علی حریرساز

کود

کود کشاورزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی