مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مقالات کاربردی از سراسر وب

  • ۰
  • ۰

کود فسفر چه تاثیری دارد استفاده موثر بدون ضایعات

در کشاورزی، هیچ کودی مهمتر از فسفر نیست. کود فسفر یک ماده مغذی است که بر نوک ریشه و نقاط رشد گیاهان تأثیر می گذارد و در نتیجه در حجم ریشه، گلدهی و باردهی ظاهر می شود، بنابراین یک عنصر کود مایع مهم است که عملکرد را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد.

آیا راهی برای غلبه بر شرایطی که کود فسفر در دسترس نیست وجود دارد؟

اگر بخواهم یک نکته را انتخاب کنم، آن "حذف زباله" است. ایران دارای آب و هوای معتدل و مرطوب با بارندگی معمولی است، بنابراین میکروارگانیسم های خاک فعال هستند. میکروارگانیسم های خاک تنفس هوازی اکسیژن (O2) را جذب کرده و دی اکسید کربن (CO2) آزاد می کنند. دی اکسید کربن در آب خاک حل می شود و به آب گازدار تبدیل می شود و pH آب را اسیدی می کند. به عبارت دیگر PH خاک اسیدی می شود. در خاک های اسیدی، آلومینیوم و آهن حل می شوند، بنابراین در صورت عدم استفاده از کود فسفاته به مقدار زیاد، گیاهان در حالت کمبود فسفات قرار می گیرند (در چنین شرایطی، استفاده از آهک می تواند pH را اصلاح کند.

کود فسفر بالای ۸۰ درصد شوک 1لیتری 

تاثیر کود فسفر بالا

کود فسفر بالا یک ماده مغذی است که روی ریشه و رشد گیاهان تأثیر می گذارد و از نظر تعادل تأمین مواد مغذی سبزی ها و درختان میوه کمتر از کود ازت و بیشتر از کود پتاس است.عنصر کود فسفر بالا به تنهایی به ندرت به تنهایی استفاده می شود، اما اغلب به عنوان کود اضافی برای سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و توت فرنگی که در مدت زمان طولانی رشد می کنند استفاده می شود. رشد ضعیف به دلیل کمبود کود فسفر زیاد اتفاق نمی افتد، اما در مورد کشت خاک، استفاده صحیح از فسفر در تشخیص خاک اساسی است. در مورد کشت هیدروپونیک سبزیجات با تعداد گل زیاد مانند گوجه فرنگی، تایید مقدار مناسب کود فسفر و استفاده از آن برای عدم کوددهی بیش از حد ضروری است. محلول های مغذی غنی از مواد مغذی باعث پوسیدگی آب و شیوع بیماری می شوند. در کشت هیدروپونیک، کنترل محیطی با نظارت گسترده شده است و استانداردهای کوددهی ایجاد شده است.

ضریب جذب فسفر

حساسیت به احتباس (سهولت تثبیت) فسفر بسته به نوع خاک متفاوت است. این مقدار به عنوان "ضریب جذب فسفر" تعیین می شود و هر چه این عدد بیشتر باشد، خاک برای حفظ فسفر راحت تر است.

خاک با مقدار زیادی هوموس مشخص می شود. هوموس به راحتی فسفر را حفظ می کند و خاک های غنی از هوموس مانند خاک سیاه به دلیل فراوانی اسید فسفریک برای کشاورزی مناسب در نظر گرفته می شوند. برعکس، خاک های شنی برای کشاورزی نامناسب در نظر گرفته می شوند زیرا فسفر کافی را در خود حفظ نمی کنند.

آلومینیوم، آهن و منگنز که در خاک به وفور یافت می شوند به دلیل اسیدی شدن خاک به راحتی با فسفر ترکیب می شوند و در صورت ترکیب به فسفر کم محلول تبدیل می شوند. جذب اسید فسفریک کم محلول توسط گیاهان دشوار است، بنابراین می توان فهمید که اسیدی شدن خاک برای به دست آوردن اثر کود دهی دشوار است، مگر اینکه مقدار زیادی کود فسفات مصرف شود.

انواع کود فسفر

کودهای فسفاته بسته به نحوه استفاده و عملکردشان انواع مختلفی دارند. کودها به دو دسته کودهای معمولی و کودهای مخصوص تقسیم می شوند که کودهای معمولی شامل کودهای شیمیایی (کودهای مرکب)، کودهای آلی، کودهای ترکیبی عناصر کمیاب و ... هستند و برای تضمین مواد تشکیل دهنده، برچسب ضمانت روی کیسه کود چسبانده شده است. کودهای مخصوص کودهایی مانند زغال چوب، باقی مانده اسیدهای آمینه، پودر ماهی، گوانو، کمپوست و ... هستند که بر اساس تجربیات کشاورزانی که به اثربخشی آنها پی برده اند استفاده می شود.

کود فسفر بالا

در این فصل، من می خواهم آهک سوپر فسفات، فسفر سنگین منیزیم و کود فسفر ذوب شده از کودهای معمولی را توضیح دهم.

سوپر فسفات آهک

یک کود فسفاته محلول در آب سریع الاثر. به دلیل خاصیت سریع الاثری که دارد به راحتی توسط گیاهان جذب می شود، اما از طرفی در آب نیز محلول است، بنابراین می توان گفت کودی است که در اثر آبشویی به راحتی از مزرعه خارج می شود. همانطور که در فصل قبل ذکر شد، هوموس تمایل به حفظ فسفات (یون فسفات ،  H2PO4–) دارد. هنگام استفاده از سوپر فسفات آهک، هوموس را می توان همزمان برای جلوگیری از رواناب ناشی از شستشو استفاده کرد.

منیزیم فسفر

از آنجایی که به آرامی حل می شود، این ویژگی را دارد که اثر کود دهی برای مدت طولانی باقی می ماند. منیزیم  فسفر یک کود محلول در آب و محلول است. حلالیت سیتریک به این معنی است که در اسیدهای آلی ترشح شده از ریشه و میکروارگانیسم های خاک حل می شود و چون نسبتاً کند حل می شود، اثر کود دهی آن برای مدت طولانی باقی می ماند. در مورد فسفر سنگین منیزیم، اسید فسفریک محلول در آب ابتدا توسط گیاه جذب می شود و سپس اسید فسفریک محلول در مکعب توسط گیاه جذب می شود.

کود فسفر مایع

محلول، سرشار از منیزیم و کلسیم  است و خاصیت قلیایی از خود نشان می دهد. علاوه بر اینها، حاوی اسید سیلیسیک نیز می باشد که باعث می شود اثر آن در شالیزارها آسان تر شود. از آنجایی که کود فسفات محلول به کندی کار می کند، نمی توان انتظار داشت که سریع عمل کند. این کود به طور کلی به عنوان کود پایه استفاده می شود، اما با استفاده از آن در ترکیب با سوپر فسفات آهک، می توان اثر کود طولانی مدتی را در حین جستجوی منیزیم و اسید سیلیسیک به دست آورد.

نحوه استفاده موثر از کودهای فسفر بدون مصرف زیاد

این فصل به شما نشان می دهد که چگونه از مصرف بیش از حد و هدر رفتن کودهای فسفر جلوگیری کنید. روش استفاده از میکروارگانیسم های مفید قارچ میکوریزا آربوسکولار خاک است. قارچ‌های میکوریزا آربوسکولار به صورت همزیستی با ریشه‌های گیاه زندگی می‌کنند و در تأمین فسفات گیاه نقش دارند. گفته می شود که در بیشتر خاک ها زندگی می کند، اما گفته می شود که تراکم آن به ویژه در زمین های کشاورزی به دلیل استفاده از آفت کش ها و کودهای شیمیایی مانند کلروپیکرین در حال کاهش است.

قارچ های میکوریز آربسکولار نمی توانند با گیاهان در خاک های غنی از مواد مغذی فسفات روابط همزیستی ایجاد کنند. گیاهان برای ایجاد روابط همزیستی سیگنال هایی را به قارچ های میکوریز آربوسکولار ساطع می کنند و مشخص است که گیاهان این سیگنال را زمانی که فسفات خاک کم است منتشر می کنند. قبل از گسترش کودهای شیمیایی، محصولات کشاورزی قادر به پاسخگویی به نیاز کودهای فسفاته کافی نبودند و گفته می شود که محصولات کشاورزی برای رشد به قارچ های میکوریز آربوسکولار متکی بودند. علاوه بر این، به نظر می رسد این دیدگاه وجود دارد که گیاهان نمی توانند بدون همزیستی قارچ های میکوریزا آربوسکولار زنده بمانند. به نظر می رسد این با این واقعیت توضیح داده می شود که قارچ های میکوریز آربوسکولار می توانند با بیش از 80 درصد گیاهان زمینی به صورت همزیستی زندگی کنند.

خرید و قیمت کود فسفر بالا

برای خرید کود فسفر بالا می توانید از بخش بالای این صفحه محصول مورد نظر خود را انتخاب و بعد از مقایسه قیمت کود فسفر بالا ، وارد صفحه محصول شوید و پس از مطالعه ویژگی های کامل محصول و انتخاب کود فسفر بالا مورد نظر ، اقدام به خرید به صورت آنلاین نمایید. خرید های شما در همان روز پردازش و طی 24 ساعت در هرجای ایران باشید توسط باربری بدست شما خواهد رسید.

  • ۰۲/۰۶/۲۶
  • علی حریرساز

آل کیوان

کود

کود کشاورزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی