مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مقالات کاربردی از سراسر وب

  • ۰
  • ۰

روتر چیست؟

هر آنچه در رابطه با روتر و کاربرد آن باید بدانید.

روتر، سوئیچ، هاب و صدها اصطلاح دیگر که این روز ها در دنیای سخت افزاری شبکه شنیده می شود اما شما با عملکرد و یا انواع آن ها آشنایی نداشته باشید. به زبان ساده می توان گفت روتر نقش جی پی اس را در دنیای شبکه بازی می کند و داده ها را از مبدا به مقصد می رساند اما نمی توان مزایای استفاده از روتر را در این جمله خلاصه کرد. عملکرد خاص Router و کاربرد های ویژه ای آن عنوان اصلی مطالبی است که امروز قصد داریم به آن بپردازیم همچنین آشنایی با انواع مختلف روتر از دیگر مطالبی است که می خوانید، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

 

روتر چیست؟

تعریف های بسیاری در رابطه با روتر می توان داشت، این محصول سخت افزاری که نقش مهم را در شبکه ایفا می کند می تواند مانند گت وی ها سبب ایجاد اتصالات قوی میان کاربران و شبکه های خارجی یا همان اینترنت عمل کند. در واقع وظیفه اصلی روتر ایجاد ارتباط و اتصال در شبکه است که به واسطه سخت افزار قوی می تواند این اتصالات را به دنیای خارجی نیز انتقال دهد.

اگر بخواهیم کمی تخصصی تر درباره Router توضیح دهیم می توان این گونه عنوان کرد، زمانی که داده هایی که به صورت پکت در آمده اند در شبکه حرکت می کنند و از سمت مبدا به سمت مقصد در حال انتقال هستند، روتر ها با شناسایی آدرس مبدا، نوع داده و آدرس مقصد و با تعیین بهترین راه عبوری، سعی دارد بسته ها را به مقصد برساند.

روتر

درواقع زمانی که داده های پکت شده از مبدا جدا شدند نیاز دارند در کمترین زمان ممکن و بدون درگیر شدن با ترافیک های بین شبکه به مقصد برسند اما برای این کار نیاز به سخت افزار قوی در شبکه است که Router با قابلیت های فراوان می تواند به بهترین شکل و در کوتاه ترین زمان دیتا را از مبدا به مقصد برساند.

بر خلاف هاب ها، روتر هوشمندانه عمل می کند این بدین معناست که با شناسایی بسته و مقصد اتصالات میان شبکه را به وجود می آورد اما در مقابل هاب تنها بسته هایی ارسالی را میان شبکه ها جابجا می کنند بدون آن که از ارسال دقیق آن مطمئن باشند. روتر های سیسکو نمونه ای بی نظیر از تجهیزات شبکه هستند که با عملکرد بالا نقش موثری در اتصالات ایفا می کنند.

 

عملکرد روتر ها به چه صورت می باشد؟

نحوه عملکرد روتر در شبکه به دو دسته کلی تقسیم می شود:

- کنترلی:

قابلیت سطح کنترل در Router باعث می شود که با شناسایی بسته، در پی یافتن مسیری برای ارسال هرچه سریع تر داده های پکت شده باشد به علاوه با کنترل گذرگاه انتخابی سعی از ایجاد ترافیک های داخل شبکه جلوگیری می کند و به این ترتیب داده ها در کمترین زمان ممکن به مبدا می رسند.

- انتقالی:

سطح انتقال به منظور ارسال کامل بسته در Router تعبیه شده است، به عبارت دیگر زمانی که بسته از مبدا به سمت مقصد ارسال می شود حاوی اطلاعات مهمی است که در صورت بروز نقص و خرابی ارتباط مختل می شود که در این حالت روتر ها با داشتن سطح انتقال قادر هستند بسته ارسالی را به صورت کامل از مسیر انتخابی به سمت مقصد انتقال دهند.

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان این گونه عنوان کرد که روتر ها به سه دلیل در شبکه ایفای نقش می کنند:

- سخت افزاری که میان شبکه های مختلف اتصال را ایجاد می کند.

- تنظیمات روتر به گونه ای است که پکت ها می بایست از مبدا به مقصد انتقال پیدا کنند پس از ورود داده هایی که مقصد مشخص ندارند جلوگیری می کند، به بیان دیگر اجازه ورود دیتا Broadcast به داخل شبکه را نمی دهد.

- و در نهایت با انتقال داده ها ارتباط سالم و کامل میان شبکه را ایجاد می نماید.

 روتر

 

برای پیکربندی و تنظیمات روتر چه اقداماتی صورت می گیرد؟

برای داشتن اتصال قوی و درست لازم است روتر ها از لحاظ سخت افزاری به طور صحیح و کامل پیکربندی شوند. این اقدام سبب ایجاد ارتباط مستحکم و همیشگی میان دو شبکه می شود. برای پیکربندی لازم است در ابتدا با تمامی مفاهیم موجود در تعریف جزئیات Router آشنا شوید:

همانطور که در توضیحات فوق عنوان شد روتر یک وسیله سخت افزاری بسیار کارآمد است که به منظور ایجاد اتصال مطمئن میان شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس پیشرفت تکنولوژی نیاز است میان شبکه های متفاوت در سراسر دنیا ارتباط ایجاد شود تا بتوانند در کمترین زمان ممکن اطلاعات را به یک دیگر منتقل کنند. به علاوه Router ها باید بهترین مسیر را برای انتقال انتخاب نمایند به همین دلیل نمونه های این محصول در حال حاضر از ایجاد ترافیک های بین شبکه نیز جلوگیری می کنند.

 

انواع روتر های شبکه به چند دسته تقسیم می شوند:

به طور کلی تمامی تجهیزات شبکه در دو حالت سخت افزاری و نرم افزاری در دسترس کاربران قرار می گیرند، روترها نیز ماهیت دوگانه دارند و می توان به دو صورت عنوان شده از آن ها استفاده کرد، در زمان خرید روتر لازم است به نوع و کاربرد آن توجه داشته باشید.

- سخت افزار:

برخی تولید کنندگان با طراحی و ساخت نرم افزار های به خصوص سعی در کنترل بهتر ورود و خروج داده ها دارند به همین دلیل لازم است این نرم افزار ها بر روی تجهیزاتی فیزیکی قرار بگیرند. این نرم افزار ها ماهیت روتینگ دارند و سبب می شوند که روتر های سخت افزاری به بهترین شکل ممکن تنظیمات اعمال شده را بر روی اطلاعات ورودی و خروجی اعمال نمایند. مزیت استفاده از این مدل Router ها سرعت انتقال داده و قابلیت اطمینان بیشتر نسبت به نمونه های نرم افزاری آن است.

- نرم افزار:

نمونه ای دیگر از روتر ها با نام Router های نرم افزاری در دنیا شبکه وجود دارند که عملکردی جدا از نمونه سخت افزاری آن ندارند و در نهایت وظیفه اصلی خود یعنی ارسال داده ها را انجام می دهند. تفاوتی که میان این دو نوع از روتر ها وجود دارد قابلیت نقش پذیری مدل نرم افزاری آن است. این مدل می تواند به یک سرویس دهنده نت، نت ورک و یا سرویس دهنده لینوکس تبدیل شود چرا که همگی دارای قابلیت روتینگ می باشند به همین دلیل در برخی موارد از این نمونه روتر ها به عنوان فایروال و گت وی نیز یاد می شود.

 

مهمترین تفاوت میان مدل سخت افزاری و نرم افزاری روتر چیست؟

تفاوت مهم میان این دو قابلیت تبدیل آن هاست:

- کاربران به هیچ عنوان نمی توانند از روتر نرم افزاری به عنوان یکی از تجهیزات بهره ببرند چرا که حالت سخت افزاری ندارند

- روتر های سخت افزاری امکان اتصالات به لینک WAN را دارند

- روتر های نرم افزاری شبکه های LAN را به واسطه کارت شبکه بهم متصل می کنند.

 

روتر های نرم افزاری و سخت افزاری چه ویژگی های خاصی دارند؟

برای راه اندازی و اجرای شبکه نیاز است تجهیزاتی را به کار برد که هریک قابلیت و ویژگی های خاصی را پشتیبانی کند. روتر ها به عنوان بخش مهمی از تجهیزات شبکه در هر دو نوع متداول آن از ویژگی های منحصر به فردی بهره برده که هر یک نقش کاربردی در اجرا و پیاده سازی اتصالات اینترنتی دارند.این ویژگی ها را می توان در موارد زیر عنوان کرد:

- روتر ها(Router) عملکرد موفقی در لایه سوم مرجع OSI دارند.

- قابلیت برنامه ریزی دارند، لازم است بدانید که Router ها تجهیزات هوشمندی هستند که برای اجرای قدرتمند لازم است برنامه ها از پیش بر روی آن ها اعمال گردد زیرا در غیر این صورت هیچ اتصال و انتقالی در شبکه صورت نمی دهند.

- پیشرفت تکنولوژی و به کار گیری فناوری های برتر سبب شده که در نسل جدید Router ها، سیستم عامل اختصاصی نصب شده که می توان به صورت کاملا حرفه ای از آن استفاده کرد، این تکنولوژی نقش موثری در قیمت روتر خواهد داشت.

 

- روتر ها(Router) برای اتصالات و انتقال اطلاعاتی که در ارسال آن الزام و ضرورت وجود دارد از پروتکل های خاصی پیروی می کنند.

- عملکرد Router ها در اینترنت به گونه خاصی انجام می گیرد، به عبارت دیگر زمانی که اطلاعات و داده ها در بستر شبکه در حال انتقال و جابجایی هستند، شرایط انتقال و مدت زمان آن ثابت نمی ماند و مداوم در حال تغیر هستند. این تغیرات به میزان ترافیک موجود در شبکه و انتخاب مسیر کوتاه بستگی خواهد داشت.

 

وظیفه اصلی روتر - مودم چیست؟

همانطور که می دانید شرکت های ISP سرویس های اینترنتی را به کاربران ارائه می دهند کاربران برای دریافت چنین خدماتی لازم است از وسیله ای به نام مودم استفاده نمایند و روتر ها نیز امکان جابجایی هوشمندانه داده ها را فراهم می کنند و از ترکیب این دو، روتر- مودم ساخته شده که قابلیت های متعددی را شامل می شود.

به طور کلی روتر - مودم با ترکیبی از اقدامات روتر و مودم را برای اتصال سریعتر و دریافت داده به صورت ایمن انجام می دهد به این ترتیب که مودم ها از طریق خطوط آنالوگ و یا فیبرهای نوری امکان اتصال کاربران را به شبکه های خارجی فراهم می کند و در ادامه با استفاده از قابلیت های روتر همزمان با اتصال امکان تبادل و جابجایی اطلاعات و داده ها میان دستگاه های داخلی و خارجی فراهم می شود .

 

خرید و قیمت انواع روتر

شرکت مفتاح رایانه افزار به عنوان برترین وارد کننده برتر انواع روتر در کشور می باشد که با پشتوانه چند ساله در زمینه فروش انواع تجهیزات اکتیو توانسته به قطبی برتر در زمینه مشاوره و فروش تجهیزات شبکه تبدیل شود. برای خرید و اطلاع از قیمت انواع روتر می توانید با شماره 02142922 در تماس باشید و از مشاوره کارشناسان فروش مجموعه برخوردار شوید.

  • ۹۹/۰۶/۱۱
  • علی حریرساز

تجهیزات شبکه

روتر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی