مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مقالات کاربردی از سراسر وب

  • ۰
  • ۰

مانیتورینگ دیتا سنتر و شبکه چیست؟

شاید شما با عنوان مانیتورینگ دیتا سنتر و شبکه آشنایی داشته باشید اما  ما در این مقاله سعی داریم مهم ترین مراحل ایجاد مانیتورینگ شبکه و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهیم و برای بررسی این مسائل باید با مانیتورینگ دیتا سنتر به طور کلی آشنایی پیدا کنید.

مانیتورینگ دیتا سنتر: مانیتورینگ دیتا سنتر بسیار کار آمد می باشد و متغییر های محیطی را در هر لحظه به صورت کاملا دقیق مورد بررسی قرار داده و ثبت می نماید. به بیان ساده مانیتورینگ کردن دیتا سرور به منظور بررسی لحظه ای تمامی عواملی است که امکان دارد در هر لحظه تغییر کرده و با ایجاد تغییرات و عبور از مقادیر مشخص شده اتفاقات خطرناک و جبران ناپذیری را به وجود آورند.در صورتی که در یک دیتا سنتر از مانیتورینگ استفاده شود و در شرایطی محیطی تغییراتی به وجود بیاید با استفاده از  یکسری علائم و هشدار ها به مدیر دیتا سنتر اطلاع رسانی می شود. در صورت بروز هر گونه خطایی با استفاده از هر نوع هشداری همانند آژیر، ایمیل، پیامک و ... مدیر دیتا سنتر را مطلع می سازد.

از مهم ترین ویژگی هایی که می توان برای مانیتورینگ شبکه و سرور در نظر گرفت قابلیت فعال سازی سیستم تهویه در شرایط خاص و تعریف شده است.

با استفاده از یک مانیتورینگ شبکه و سرور به راحتی می توان عواملی مانند عملکرد سیستم ها، اندازه گیری میزان مجاز حجم های کاری، اخطار های اجتناب ناپذیر و ... را کنترل کرد اما در بسیاری از دیتا سنترهای بزرگ اکتفا کردن به چنین مواردی عاقلانه نیست زیرا چنین مرکز داده هایی به چک کردن مداوم عوامل دیگری همانند میزان رطوبت، درجه ی دما ی موجود در دیتا سنتر و سایر عوامل محیطی نیاز دارد و این میزان اطلاعات باید به صورت بسیار دقیق و مربوط به تک تک رک ها، سرور ها ... مورد بررسی قرار گرفته شود.

در تعدادی از دیتا سنتر ها از مانیتورینگ به صورت ساده استفاده می کنند یعنی تک تک تجهیزات شبکه مورد استفاده در دیتا سنتر را از لحاظ مختلف مورد بررسی قرار نمی دهند و شرایطی محیطی را چک نمی کنند اما در سوی دیگر مدیرانی قرار دارند که  از ابزارهایی بسیار پیچیده جهت مدیریت دیتا سنتر و عوامل محیطی استفاده می کنند که در ادامه به تفاوت این دو روش و مشکلات موجود خواهیم پرداخت.

در مواردی که برای مانیتورینگ دیتاسنتر تنها از یک واحد برای کنترل کردن تمام موارد مانند میزان رطوبت، چک کردن عملکرد فن ها، سرور ها و .... استفاده  می شود یک حالت خاصی از ناهماهنگی به وجود خواهد آمد زیرا چک کردن تمامی موارد با استفاده از تنها یک واحد بسیار دشوار بوده و به صورت عملی امکان پذیر نخواهد بود.  در نوع دیگر از مانیتورینگ شبکه از  سنسور های مخصوص در هر یک از قسمت های دیتا سنتر استفاده شده و این استفاده با وجود برنامه ریزی  و هماهنگی امکان پذیر خواهد بود.

مانیتورینگ دیتاسنتر و شبکه

 

مهم ترین نکاتی که در مانیتورینگ دیتا سنتر و شبکه و سرور باید مورد توجه قرار گرفته شود کدام اند؟

علاوه بر موارد اشاره شده در قسمت قبل مانیتورینک دیتا سنتر باید به عوامل محیطی نیز بپردازد. از جمله مهم ترین این عوامل عبارت اند از:

مانیتورینگ دما در دیتا سنتر: بهترین دما برای محیط های داخلی دیتا سنتر دمایی بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد. در صورتی که باز و بسته شدن درب دیتا سنتر را در نظر بگیریم مقدار زیادی از هوا همراه با رطوبت وارد دیتا سنتر شده و سبب تغییر دما خواهد شد. اگر دیتا سنتر در یک محیطی با چگالی بالا تاسیس شده باشد و با باز و بسته شدن درب تغییر دما در محیط داخلی به وجود آید سیستم خنک کننده باید وارد عمل شده و اختلاف دمای به وجود آمده را جبران نماید.
 در صورتی که مانیتورینگ دیتا سنتر هوشمند باشد باید در هر 24 فوت فاصله یک سنسور دما قرار داده شود و دمایی که سنسور تشخیص می دهد در دستگاه مانیتورینگ شبکه قابل مشاهده خواهد بود. در صورتی که دمای  موجود در دیتا سنتر رو به افزایش باشد به مرور زمان میزان عمر مفید دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده کاهش پیدا خواهد کرد که با استفاده از مانیتوریگ و بررسی دما به مقدار قابل ملاحظه ای این خطر کاهش پیدا می کند.

بررسی رطوبت: در صورت افزایش میزان رطوبت در دیتا سنتر بدون شک تاثیرات منفی بسیاری بر کیفیت عملکرد دستگاه ها داشته و بخش های مختلف را با مشکل مواجه خواهد کرد. در صورت برخورد رطوبت با کانکتورهایی که از جنس فلز می باشند، اتفالاتی را به وجود می آورند  و در نتیجه کارکرد را دچار مشکلات جدی می کنند.برای محافظت از یک دیتا سنتر مهم ترین کار محافظت کردن دیتا سنتر در برابر رطوبت و دما است که می تواند فعالیت کل سیستم ها را با مشکلات جدی رو به ور کند.  مناسب ترین رطوبت برای محیط داخلی یک دیتا سنتر  رطوبت در هر 18 درجه ی سانتی گراد برابر با 60 درصد و در  دمای 24 درجه ی سانتی گراد برابر با 47 درصد باشد.
کنترل کردن گرد و غبار: یکی دیگر از عواملی که توسط مانیتورینگ دیتاسنتر مورد بررسی قرار گرفته می شود میزان گرد و غبار است که نباید بیش از یک اندازه مشخص باشد. وجود گرد و غبار در دیتاسنتر سبب کاهش میزان کارایی سرور ها و سایر دستگاه های موجود در دیتا سنتر می شود.  در صورتی که گرد و غبار بیش از اندازه درون دیتا سنتر وجود داشته باشد میزان الکتریسیته ساکن افزایش پیدا کرده و تاثیراتی را در ولتاژ های مورد استفاده تجهیزات خواهد داشت.
UPS (برق):  اگر در شرایط خاص جریان برق قطع شود امکان به وجود آمدن مشکلات بسیاری در دیتا سنتر وجود دارد. علاوه بر قطع کامل جریان برق در صورت وجود نوسانات در جریان برق شهر امکان وارد آمدن آسیب و خسارت در تجهیزات موجود دیتا سنتر بالا می رود. چک کردن وضعیت یو پی اس ها در دیتاسنتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. با استفاده از مانیتورینگ شبکه می تواند میزان ولتاژهایی که به یو پی اس وارد و خارج می شوند را مشخص کرده و مدت زمان باقی مانده از استفاده یو پی اس در روند کاری بسیار موثر است.
چک کردن میزان ولتاژ و جریان: میزان ولتاژ های وردی و خروجی در دیتا سنتر با استفاده از سیستم مانیتورینگ شبکه و سنسور های هوشمند قابل برسی می باشد. با استفاده از این نوع بررسی می توان از بسیاری از خسارت هایی که امکان به وجود آمدن آن ها وجود دارد، جلوگیری کرد.
حرکت: با استفاده از سنسورهای بسیار حساس و هوشمند حرکت در اتاق سرور قابل تشخیص بوده و این تشخیص با استفاده از منابع تولید انرژی   در دیتا سنتر مشخص می شود. با استفاده از این سنسور ها مدیران دیتا سنتر تسلط بیشتری در مدیریت مرکز داده خواهند داشت و این سنسور های حرکت استفاده شده  هر گونه حرکت اضافی را با استفاده از هشدار به فرد اطلاع می دهند. از مهم ترین ویژگی های مانیتورینگ دیتاسنتر و شبکه تشخیص افزایش حرارت در اثر عبور و مرور افراد امکان پذیر خواهد بود و در چنین شرایطی از استفاده و صرف انرژی توسط سیستم های خنک کننده ی بزرگ نیز جلوگیری می شود.
 

نشت آب در دیتا سنتر با استفاده سیستم مانیتورینگ چگونه انجام می شود؟

یکی دیگر از مواردی که با استفاده از مانیتورینگ شبکه و سرور امکان کنترل آن وجود دارد، میزان نشت آب است. نشت آب یکی از مهم ترین خطراتی است که هر دیتا سنتری را تهدید می کند.  در صورتی که آب و رطوبت به برد های الکترونیکی برسد و یا در مجاورت با آن ها قرار بگیرد سبب به وجود آمدن خسارت های بسیار زیادی خواهد شد که تمامی فعالیت های سرور ها و ... را مختل می کند به همین دلیل در مانیتورینگ مراکز داده ها و شبکه و سرور باید کنترل شرایطی محیطی را  در اولویت قرار داده  و از به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیر جلوگیری شود.

به طور کلی سیستم مانیتورینگ مراکز داده باید از تمام جنبه های موجود صورت بگیرد و تمام شرایط محیطی را مورد بررسی قرار دهد از جمله مهم ترین این شرایط عبارت اند از:

دما
رطوبت
جریان هوای موجود در دیتا سنتر
نشتی مایعات
لرزش
....
 

مانیتورینگ یک دیتا سنتر از راه دور چگونه امکان پذیر خواهد بود؟

اگر مانیتورینگ مربوط به یک دیتا سنتر بزرگ باشد استفاده از منابع بیرون سازمان نیز می تواند یک امری طبیعی باشد.استفاده از مانیتورینگ یک دیتاسنتر و سرور از راه دور دارای مزایای بسیار زیادی است که از مهم ترین آن ها می توان به سهولت در زیر نظر گرفتن محیط های ثانویه و یا پشتیبان، بررسی صحت تجهیزات شبکه از فاصله دور اشاره کرد. امکان پیگیری چندیدن سایت از راه دورنیز  وجود دارد .

شرکت مفتاح رایانه افزار با استفاده از متخصصین و کارشناسان خبره، موفق به تولید سیستم مانیتورینگ شبکه بومی با قابلیت های منحصر به فردی شده است، سیستم مانیتورینگ بصیر قابلیت مانیتور کردن تمام تجهیزات مرکز داده از جمله تجهیزات اکتیو، تجهیزات پسیو، سنسورهای شرایط محیطی (دما، رطوبت، نور و...)، ژنراتور، سیستم های سرمایشی و... را دارد و تمام تجهیزات را بصورت متمرکز در یک کنسول کاربری و یک نرم افزار مانیتور میکند.

 

مزایای مانیتورینگ شبکه و دیتاسنتر در مفتاح رایانه افزار:

- ارزیابی کیفیت سرویسها
- امکان پیشبینی برای تهیه قطعات یدکی
- پشتیبانی 24 ساعته جهت رفع مشکلات سیستم
- ثبت کارایی و عملکرد تجهیزات و ایجاد تاریخچه عملیاتی
- تامین داده ها و Screen های لازم برای مرکز کنترل (NOC)
- پیشبینی وضعیت آینده با توجه به الگوی فعالیت های فعلی
- نقشه جغرافیایی (GIS Map) تجهیزات با نمایش لحظه ای هر نقطه
- سیستم مدیریت و تحلیل LOG با ظرفیت یک میلیون LOG در ثانیه
- نمایش لحظه ای وضعیت ارتباطات و سلامت تجهیزات بر روی نقشه
- قابلیت رمز گذاری کلیه ارتباطات در جهت حفظ امنیت اطلاعات سازمان
- پایش سرویس های خاص نرم افزاری و کلیه تجهیزات متصل به شبکه
- گزارش گیری از عملکرد سیستمها و تجهیزات برای پیشبینی نیازهای توسعه
- سیستم مدیریت رخدادها، قابلیت یکپارچگی با سیستمهای Ticketing و اتوماسیون موجود
- قابلیت پیاده سازی معماری سیستم بصورت پایش پراکنده مستقل و قابلیت تجمیع داده ها در مرکز
- عدم ایجاد اختلال و یا بار اضافه توسط سنسورها در عملکرد سیستم های دارای پورت Management
- اقدامات اولیه اتوماتیک سیستم در جهت رفع خرابیها تعریف ALARM های خاص و ALARM های ترکیبی
- تعریف آستانه اعلام خرابی برای سنسورها بر اساس وضعیت عملیاتی سیستم قابلیت مانیتورینگ Agent Less

  • ۹۹/۰۷/۱۲
  • علی حریرساز

مانیتورینگ شبکه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی