مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مجله همه چی آنلاین

مقالات کاربردی از سراسر وب

مقالات کاربردی از سراسر وب

  • ۰
  • ۰

تست پاپ اسمیر

 

در تعریف تست پاپ اسمیر تا حدودی به مزایای این آزمایش یه صورت غیرمستقیم اشاره کردیم، این آزمایش بهترین روش برای شناسایی و بررسی انواع سرطان دستگاه تناسلی در زنان است، علاوه بر این از طریق این آزمایش می توان انواع عفونت ها مانند زگیل تناسلی که ممکن است اغلب خانم ها بدون این که بدانند به ان مبتلا باشند، تشخیص داده می شود و از این طریق می توان برای درمان آن اقدام کرد زیرا یکی از عوامل ایجاد سرطان رحم زگیل تناسلی است، همچنین با کمک آزمایش پاپ اسمیر می توان انواع بیماری های رحمی و سلول های سرطانی و پیش سرطانی را شناسایی کرده و از این طریق قبل از این که بیمار به سرطان مبتلا شود آن درمان و از بین برد.

تست پاپ اسمیر

بهترین زمان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر چه موقع است؟

در ادامه زمان و شرایطی که برای انجام این تست لازم است را بیان می کنیم

تست پاپ اسمیر می بایست در حد فاصل روزهای 12 الی 18 قاعدگی انجام گیرد و براساس گفته پزشکان بهترین زمان برای انجام آن روز پانزدهم چرخه قاعدگی است.

خانم هایی که قصد انجام این آزمایش را دارند می بایست از شرایط ذیل برخوردار باشند:

 – 48 ساعت قبل از انجام آزمایش نباید از داروهای واژینال مانند انواع ژل ها و یا کرم ها استفاده شود.

 – از یک الی دو روز قبل از انجام آزمایش نباید آمیزش جنسی داشته باشید و قبل از آزمایش نباید معاینه واژینال انجام داده باشید.

 – اگر بیمار دارای ترشحات شدید عفونی باشد انجام آزمایش امکانپذیر نخواهد بود.

 – برای تکرار آزمایش می بایست 8 هفته از انجام تست قبلی گذشته باشد.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

برای انجام این آزمایش بیمار می بایست لباس های پایین تنه خود را در آورنده و بر روی تخت مخصوص معاینه به پشت دراز کشیده و پاهای خود را در رکاب مخصوص انتهای تخت قرار دهد تا از این طریق پزشک راحت تر بتواند نمونه برداری سلولی برای آزمایش پای اسمیر را انجام دهد.

سپس پزشک ابزاری پلاستکی به نام اسپکلوم را که به ماده لغزنده آغشته شده را به آرامی وارد مهبل بیمار کرده تا از این طریق دیواره های مهبل از هم باز شود، ممکن است بیمار در این مرحله کمی احساس درد داشته باشد.

ابتدا پزشک به صورت چشمی دهانه رحم را معاینه کرده سپس با استفاده از یک میله یا قاشقک مخصوص این آزمایش، از سلول هایی که در دهانه رحم قرار دارند نمونه برداری می کند البته لازم است که بدانید این نمونه برداری می بایست در دو قسمت دهانه رحم انجام شود یکی از قسمت خارجی دهانه رحم، ناحیه ای که به مهبل نزدیک است و دیگری از قسمت داخلی دهانه رحم که در مجاورت بدنه رحم قرار گرفته است که به آن ناحیه انتقال می گویند و در صورتی که شخص به سرطان رحم مبتلا باشد سلول های سرطانی در این ناحیه تشکیل می شوند.

در مرحله بعد پزشک نمونه های برداشته شده را بر روی تیغه و یا لام منتقل می کند و یا اینکه آن ها را داخل ظرف مخصوصی قرار می دهد و نمونه را برای بررسی و ارزیابی دقیق به آزمایشگاه آسیب شناسی ارسال می کند.

بعد از این که نمونه برداری برای تست پاپ اسمیر به پایان رسید متخصص زنان دهانه رحم را به صورت دقیق معاینه می کند برای این کار از یک دستکش که به مواد لغزنده آغشته شده است استفاده می کند و دو انگشت خود را داخل مهبل شخص قرار داده و با دست دیگر آن را از بیرون لمس می کند در صورتی که در دیگر قسمت های اندام های تناسلی مانند لوله های رحم- تخمدان ها و رحم توده و یا نرم شدگی وجود داشته باشد متوجه آن خواهد شد.

آیا انجام آزمایش پاپ اسمیر عوارض دارد؟

خیر، این آزمایش هیچگونه عوارضی نداشته تنها ممکن است برخی افراد در ناحیه مهبل کمی خونریزی داشته باشند که پزشک بعد از خاتمه آزمایش به وی یک پد بهداشتی می دهد، شخصی که این آزمایش را انجام داده می تواند بعد از اتمام آزمایش فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.

تست پاپ اسمیر

چه افرادی در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند؟

 – خانم هایی که در خانواده آن ها سابقه ابتلا  به این نوع سرطان وجود دارد

 – افرادی که اعتیاد به مصرف دخانیات دارند

 – زنانی که در سنین پایین ازدواج کرده اند

 – زنانی که نازا بوده و یا اینکه زایمان نداشته اند

 – افرادی که همسرشان ختنه نشده و همچنین افرادی که همسرشان چند شریک جنسی دارد.

 – افرادی که به صورت مکرر به عفونت و زگیل های تناسلی مبتلا می شوند

 – افرادی که به بیماری ایدز مبتلا شده اند

چه کسانی باید حتما تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

پزشکان توصیه می کنند در صورتی که هر خانمی یکی از فاکتورهای ذیل را در خود مشاهده کرد بدون توجه به رده سنیشان حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و تست پاپ اسمیر انجام دهند.

 – در صورتی که در تست ها پاپ اسمیر قبلی وجود سلول های سرطانی تشخیص داده است.

 – خانم هایی که در معرض دی اتیل استیل بسترول قرار گرفته اند

 – خانم های مبتلا به عفونت اچ آی وی

 – افرادی که به دلیل برخی عمل های جراحی پیوند عضو، شیمی درمانی و یا استفاده مداوم از کورتیکواستروئید دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.

 – افرادی که سابقه طولانی در استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان دارند.

در زمان مراجعه به متخصص زنان، پزشک ابتدا از شما سوالاتی در مورد سابقه هر گونه جراحی و بیماری از شما می پرسد و بعد از بررسی فاکتورهای خطرزا و معاینه شما در صورت نیاز انجام تست پاپ اسمیر را برای شما تجویز خواهد کرد.

چه افرادی دیگر نیاز نیست که تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

در برخی موارد که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم به توصیه پزشکان می توان انجام آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کرد:

تست پاپ اسمیر

بعد از خارج نمودن رحم

ممکن است به دلایل مختلفی برخی از زنان مجبور شوند که رحم خود را از طریق جراحی خارج کنند، در چنین مواردی با توجه به تشخیص پزشک دیگر نیاز نیست که آزمایش پاپ اسمیر را تکرار کنید البته اگر تخلیه رحم که شامل دهانه رحم نیز می شود به دلیل فیبروم رحمی که توده های غیر سرطانی باشد انجام این آزماریش متوقف خواهد شد ولیکن اگر خارج کردن رحم به دلیل سرطان رحم و یا سرطان دهانه رحم باشد قطعا پزشک انجام چند تست دیگر را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

افزایش سن

پزشکان معتقدند زنانی بالا 65 سال که تمامی تست های قبلی آن ها منفی بوده دیگر نیاز به تکرا این آزمایش ندارند، این افراد لازم است که به پزشک خود مراجعه کرده و در این مورد با وی مشاوره داشته و در این مورد تصمیم گیری کنند. اگر این زنان از نظر رابطه جنسی فعال باشند ممکن است پزشک انجام چند پاپ اسمیر دیگر را به وی توصیه کند.

پاپ اسمیر نوعی آزمایش بی خطر و بدون عوارض برای تشخیص و بررسی سرطان رحم است، البته در برخی شرایط نیز ممکن است جواب پاپ اسمیر به دلیل ناکافی بودن تعداد سلول های غیر طبیعی، اشتباه باشد در چنین مواردی جواب تست منفی شده و هیچ عامل غیرطبیعی در نتیجه آزمایش وجود ندارد، اما  جای هیچچونه نگرانی نیست زیرا که زمان به نفع شما عمل خواهد کرد، پیشرفت سرطان دهانه رحم چندین سال طول می کشد تا خود را نشان دهد از این رو اگر در نتیجه یک آزمایش سلول های غیرطبیعی را نشان ندهد قطعا در تست های بعدی تشخیص داده می شود.

تفسیر تست پاپ اسمیر به چه صورت است؟

نتیجه تست پاپ اسمیر تقریبا به مدت 3 هفته طول می کشد که به صورت های ذیل است:

طبیعی

به این معنا که دهانه رحم طبیعی بوده و هیچ مشکلی ندارد.

غیر طبیعی

 به این معنا است که سلول های غیر طبیعی در نمونه برداری مشاهده شده، در چنین مواردی ممکن است نیاز باشد که انجام آزمایش مجددا تکرار شود.

پاپ اسمیر مثبت

اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر مثبت اعلام شود بدین معنا است که سلول های غیرطبیعی و سرطانی در رحم بیمار وجود داشته و بیماری سرطان او قطعی است در این شرایط می بایست اقداماتی برای بیمار انجام شود اگربیماری در مراحل اولیه خود باشد و به موقع تشخیص داده شود جای هیچگونه نگرانی نبوده و پزشک برای درمان بخشی را که سلول های غیرسرطانی در آن رشد کرده اند در طی یک جراحی بر می دارد و یا ممکن است در صورت تشخیص پزشک رحم به صورت کامل تخلیه شود، ولیکن چنانچه تشخیص سلول های سرطانی به موقع صورت نگرفته و بیماری سرطان پیشرفت کرده باشد درمان کمی مشکل تر خواهد بود در این موارد ممکن است غدد لنفاوی و سایر قسمت های دیگر بدن درگیر سرطان شده باشند برای درمان این بیماران علاوه بر این که تخلیه رحم صورت می گیرد رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز برای بیمار تجویز می شود.

تست پاپ اسمیر

هزینه تست پاپ اسمیر

از آنجا که سرطان رحم تا حدود نیم قرن پیش از بیمارهای شایع میان زنان بود لذا امروزه به منظوره ریشه کن نمودن این بیماری و حفظ سلامت زنان توسط اغلب بیمه های درمانی پذیرش می شود، از این طریق بیماران و افرادی که می بایست این تست را انجام دهند مجبور به پرداخت هزینه بالا نیستند.

البته انجام این تست امروزه ممکن است به روش های مختلفی نیز انجام شود اگر تست  پاپ اسمیر بر روی شیشه و یا لام انجام شود هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد ولی اگر تست بر روی مایع باشد هزینه بیشتری باید بپردازید.

پاسخ به سوالات متداول

آیا تست پاپ اسمیر دردناک است؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم انجام این تست در زمان معاینه لگنی انجام می شود و روند انجام آن بسیار ساده و سریع می باشد و بیمار احساس درد ندارد.

آیا دختران باکره و مجرد نیز می توانند تست پاپ اسمیر را انجام دهند؟

خیر، دختران باکره نمی توانند این آزمایش را انجام دهند زیرا ورود اسپکلوم موجب آسیب دیدن پرده بکارت می شود. اما پزشکان برای دختران باکره از ترشحات واژن نمونه برداری می کنند که البته نمی تواند به اندازه پاپ اسمیر دقیق باشد.

آیا ممکن است دختران باکره نیز سرطان رحم بگیرند؟

بله، سرطان در واقع نوعی تغییر شکل نامتعادل سلولی است و از انجا که یکی از دلایل ابتلا به سرطان دهانه رحم، توسط ویروس زگیل تناسلی است لذا می توان گفت احتمال ابتلای دختران باکره  به سرطان دهانه رحم وجود دارد.

منبع : کلینیک زیبایی نیلارز

  • ۰۰/۰۲/۰۲
  • علی حریرساز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی